۱۳۹۷ اسفند ۱۵, چهارشنبه

مروری بر وضعیت حقوق بشر ایران در سلا ۲۰۱۸؛ مجازات‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی و ترذیلی


  مروری بر وضعیت حقوق بشر ایران در سلا ۲۰۱۸؛ مجازات‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی و ترذیلی
▪️ در این سال مقامات قضایی به صدور و اجرای مجازات‌های بی‌رحمانه و غیرانسانی که از نظر قوانین بین‌المللی شکنجه محسوب می‌شوند، ادامه دادند. این مجازات‌ها گاها در ملاء عام به اجرا گذاشته شد. 


▪️ تعداد کثیری به جرم دزدی، تهاجم فیزیکی و حتی به خاطر اعمالی همچون شرکت در اعتراضات مسالمت‌آمیز و گردهمایی‌های فرهنگی، داشتن روابط خارج از ازدواج و شرکت در مهمانی‌های مختلط که هیچ کدام برمبنای قوانین بین المللی حقوق بشر نباید به عنوان جرم تلقی شود، به مجازات شلاق محکوم شدند. 
▪️ در ماه آپریل (اردیبهشت ۱۳۹۷)، سه فعال حقوق اقلیت‌های اتنیکی که متعلق به اقلیت ترک آذربایجانی در ایران بودند، به دلیل شرکت در یک گردهمایی صلح آمیز فرهنگی به «اخلال در نظم عمومی» متهم و به چهار ماه حبس و تحمل ۴۰ ضربه شلاق محکوم شدند. 
▪️ در ماه جولای (تیر ۱۳۹۷)، مردی که با نام م.ر معرفی شد در خراسان رضوی به درخت بسته شد و ۸۰ ضربه شلاق خورد. این فرد یک دهه قبل به خاطر مصرف مشروبات الکلی در زمانی که ۱۴ یا ۱۵ سال سن داشته است محکوم شده بود. 
▪️ دیوان عالی کشور به تایید احکام قطع عضو ادامه داد. در ماه ژانویه (دی ۱۳۹۶) در شهر مشهد، مسئولان حکم به قطع دست مردی موسوم به الف. خ را دادند که گفته می‌شد اقدام به دزدی احشام و اشیا قیمتی کرده است. 
مقامات به صدور حکم قصاص چشم و استفاده از مجازات کور کردن ادامه دادند. 
🔹 لینک گزارش عفو بین‌الملل به انگلیسی؛ «حقوق بشر در خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۱۸»
https://bit.ly/2BUduqP
🔹 لینک گزارش خلاصه گزارش عفو بین‌الملل به فارسی «وضعیت حقوق بشر در ایران؛ مرور سال میلادی ۲۰۱۸» https://bit.ly/2NuEJgj

Review of 2018: Human Rights in the Middle East and North Africa

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر