۱۳۹۹ دی ۱۰, چهارشنبه

خانم مرکل یکی از بزرگترین سیاستمدارانی بود در آلمان که کشورش را به بهترین کشورهای اروپایی از نپر اقتصادی و صنعتی تبدیل کردند.وداع با قدرتمند ترین زن جهان

 


خانم مرکل یکی از بزرگترین سیاستمدارانی بود در آلمان که کشورش را به بهترین کشورهای اروپایی از نپر اقتصادی و صنعتی ..تبدیل کردند.وداع با قدرتمند ترین زن جهان

و مهمترین شخصیتی بود که در عرصهای مختلف بر سیاست اتحادیه ای اروپا تاثیرگذارترین فرد بودند.


وداع با قدرتمند ترین زن جهان

نمایندگان مردم آلمان فدرال با شش دقیقه تشویق مداوم و تحسین «رهبر جهان آزاد» را بدرقه کردند، رهبری که از ۲۶ مارس ۲۰۱۴ تا لحظه وداع طولانی‌ترین دوره تصدی دولت را در بین سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا از آن خود کرد .

آنگلا مرکل پس از ۱۸ سال سکان داری قدرتمندترین حزب آلمان یعنی حزب دموکرات مسیحی با این جمله از قدرت کناره گیری کرد «من برای صدراعظم شدن زاده نشدم، من همیشه آرزویم این بوده که در مشاغلی که به‌عهده می‌گیریم آبرومندانه عمل کنم و آنها را آبرومندانه ترک کنم».

با لبخندی سرشار از مهربانی و رضایت جایگاهی را ترک کرد که شاید کمتر رهبری (حداقل در جهان سوم) بدون خونریزی آنرا ترک کند. تصمیم‌های حکیمانه ، مواضع انسان دوستانه و خدمات ارزشمندی که طی ۱۸ سال گذشته مرکل را به دومین شخص قدرتمند جهان تبدیل کرد که بالاترین رتبه‌ای است که یک زن تاکنون بدان دست یافته است.

مرکل باثروتی بی پایان از محبوبیت و احترام و بدون آنکه یک سنت به ثروت مادی خود بیافزاید یا بر املاک دولتی دست اندازی کند با قدرت وداع کرد تا همچنان در همان خانه کوچک سالیان گذشته در کنار همسرش زندگی کند.



چه کسی جانشین آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان می‌شود؟

آنگلا مرکل در کنار آرمین لاشت از چهره‌های نزدیک به صدراعظم آلمان

رقابت برای تعیین جانشین آنگلا مرکل صدراعظم آلمان شروع شده. رهبر بعدی حزب راست میانه اتحادیه دموکرات مسیحی (سی دی یو) بالقوه صدراعظم جدید آلمان خواهد بود.

قرار نیست خانم مرکل در انتخابات عمومی آینده که در اکتبر سال ۲۰۲۱ برگزار می شود شرکت کند.

آنگلا مرکل، از سال ۲۰۰۵ اداره آلمان و شکل گیری سیاست های اتحادیه اروپا را در دست داشته و با کناره گیری او یک دوره تعیین کننده، پایان خواهد یافت.

اکنون سه کاندیدا که هر سه مرد هستند به مسابقه برای رهبری حزب خانم مرکل پیوسته‌اند.

آنه‌گرت کرامپ-کارن باوئر، نامزد مورد نظر آنگلا مرکل برای صدراعظمی- به دنبال خدشه دار شدن وجهه حزب دموکرات مسیحی در اثر یک رسوایی سیاسی در ایالت تورینگن، در ماه جاری از رهبری حزب استعفا داد.

معامله با حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان (اِی اِف دی) که اکنون منتفی گردیده، سبب شد که با جمع آراء این حزب و حزب دموکرات مسیحی، یک سیاستمدار لیبرال اداره ایالت تورینگن را عهده دار شود و یک تابوی دوره پس از جنگ آلمان که هر گونه توافقی با احزاب راست افراطی یا چپ افراطی را جایز نمی دانست، شکسته شود.

پس از آن، حزب اتحادیه دموکرات مسیحی در هامبورگ شکست خفت باری خورد: در انتخابات محلی هامبورگ این حزب ۱۱.۲ درصد از حزب چپ میانه سوسیال دموکرات که در انتخابات برنده شد و نیز سبزها کمتر رأی آورد.

اما با وجود شرایط دشوارِ حزب دموکرات مسیحی، هنوز پیش بینی می شود که در انتخابات عمومی آتی، این حزب به کمک حزب اتحادیه سوسیال مسیحی( سی اِس یو) خواهرخوانده حزب دموکرات مسیحی ایالت باواریا، در انتخابات این ایالت پیروز شود.

اکنون این سئوال پیش می آید که اعضای حزب دموکرات مسیحی در انتخابات ۲۵ آوریل چه کسی را برای جانشنی خانم مرکل انتخاب خواهند کرد؟

فریدریش مرتس- محافظه کار، "شروع تازه"

این سیاستمدار ۶۴ ساله مانند رقبایش از راین- وستفالی شمالی است که پرجمعیت ترین ایالت آلمان و مرکز صنایع سنگین ناحیه روهر است.

او که حقوقدان است، قبلا رهبری گروه پارلمانی دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی را داشت.

فریدریش مرتس، میلیونری است با ارتباطات گسترده تجاری. او خود را به عنوان نامزد "یک شروع تازه و احیای اتحادیه دموکرات مسیحی" معرفی می کند.

ولی این دومین تلاش او برای کسب این مقام است. در سال ۲۰۱۸، با تفاوت اندکی از خانم کرامپ-کارن‌بائور شکست خورد.

آقای مرتس، در معرفی برنامه کارش به حکومت نظم و قانون تاکید کرد- پیامی که موجب خشنودی جناح محافظه کار حزب دموکرات مسیحی می شود.

او از این که در آلمان از بسیاری جهات "یک خلأ سیاسی" دیده می شود شکایت کرد و قول داد جلوی مهاجرت های غیرقانونی را بگیرد.

پرفسور اسکار نیدرمایر، کارشناس سیاست در دانشگاه آزاد برلین می گوید: اعضای عادی اتحادیه دموکرات مسیحی، آقای مرتس را ترجیح می دهند. تمام بررسی ها نشان می دهد که او پیشتاز است و شمار رأی دهندگان به او به مراتب بیشتر است.

"او می خواهد سیاست های محافظه کارانه حزب دموکرات مسیحی را تقویت کند و رأی دهندگان به حزب آلترناتیو برای آلمان را بازگرداند."

آقای مرتس قبل از این که وارد پارلمان آلمان (بوندستاگ) شود، در پارلمان اروپا نماینده بود. در سال ۲۰۰۹ به دلیل اختلاف نظر با خانم مرکل از لحاظ روش کار، سیاست را ترک کرد و یک رشته پست های مهم بازرگانی را عهده دار شد. عضو هیئت مدیره چندین شرکت شد و سرمایه گذاری های آلمان در شرکت مالی بلک‌راک در آمریکا را اداره می کرد.

آرمین لاشت- لیبرال و نزدیک به خانم مرکل

آقای لاشت، ۵۹ سال دارد و نخست وزیر راین- وستفالی شمالی است و می گوید به دلیل مشاهده "این همه خشونت و اینهمه خشم" در آلمانِ امروز، هدف اصلی اش "انسجام اجتماعی" است.

از نظر مردم، او کاندیدایی است که راه خانم مرکل را ادامه خواهد داد. پرفسورنیدرمایر، به بی بی سی گفت: "در مورد پناهندگی، سیاست او خیلی به سیاست خانم مرکل نزدیک است."

با این وجود، او اکنون متحد با نفوذی به نام ینس اسپان، پیدا کرده که بیشتر محافظه کار است و به اتفاق می توانند محافظه کاران حزب دموکرات مسیحی را به سوی خود بکشانند. انتظار می رود شخص آقای اسپان هم نامزد رهبری حزب شود.

به اعتقاد پرفسور نیدرمایر، در رده های بالاتر حزب دموکرات مسیحی، گروه خانم مرکل قوی تر از بقیه است و آقای لاشت "بیشتر قادر خواهد بود با حزب سبزها ائتلاف کند."

حزب اتحادیه دموکرات مسیحی به کمک ائتلاف با حزب سوسیال دموکرات، کشور را اداره می‌کند ولی از لحاظ ملی گرایی، حزب سوسیال دموکرات، به سرعت حامیان خود را از دست داده.

اما حزب سبزها توانسته موقعیتش را محکم تر کند و احتمال ائتلاف حزب دموکرات مسیحی با این حزب، در آینده بسیار زیاد است.

آرمین لاشت، مانند آقای مرتس قبلا نماینده پارلمان آلمان (بوندستاگ) و بعد نماینده پارلمان اروپا شد. او که کاتولیک با ایمانی است از سال ۲۰۰۵، شخصیت مهمی در سیاست های منطقه راین- وستفالی شمالی محسوب می شود.

نوربرت راتگن- میانه رو

آقای راتگن مانند آرمین لاشت، با سیاستمداران حزب سبزها مرتب در تماس بود و به دلیل این که این ملاقات ها در یک رستوران ایتالیایی صورت می گرفت به "ارتباط پیتزایی" معروف شده بود.

او که ۵۴ ساله است از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ وزیر محیط زیست آلمان بود ولی در این سال شکست او در یک انتخابات مهم منطقه راین-وستفالی شمالی، سبب شد که خانم مرکل او را برکنار کند.

به همین جهت آقای راتگن یکی از منتقدان سرسخت خانم مرکل بوده و مانند آقای مرتس، جزو گروه متحدان آنگلا مرکل نیست. تا کنون انتظار نمی رفت او وارد میدان مبارزه برای رهبری شود.

به نظر پرفسور نیدرمایر، در این مسابقه، آقای راتگن یک شخصیت خارج از دایره است "چون حزبی که پشت سرش بایستد و از او حمایت کند ندارد و به اعضای عادی حزب هم خیلی نزدیک نیست."

در حال حاضر او رئیس کمیته امور خارجی بوندستاگ است.

آقای راتگن، خواستار مشاهده چهره های جدیدی در رأس حزب دموکرات مسیحی شده و استدلالش این است که زنان "شایسته داشتن مهمترین مقام در حزب دموکرات مسیحی هستند" او قول داده که به حرف اکتفا نکرده و به وعده اش عمل خواهد کرد.

زندگینامه آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان


بیوگرافی آنجلا مرکل
آنجلا مرکل متولد 1954 میلادی سیاستمدار آلمانی است که به عنوان صدر اعظم زن آلمان و یکی از معماران اتحادیه اروپا شناخته می‌شود.
آنجلا مرکل چه کسی است؟
آنگلا دوروتئا کزنر، که با نام آنگلا مرکل شناخته می‌شود، در 17 ژوئیه 1954 در هامبورگ آلمان غربی متولد شد. مرکل پس از سقوط دیوار برلین در سال 1989 میلادی وارد سیاست شد. مرکل با به دست آوردن ریاست حزب اتحاد دموکرات مسیحی، اولین  صدر اعظم زن آلمان،  یکی از چهره‌های برجسته اتحادیه اروپا پس از انتخابات ملی سال 2005 است.



سال‌های اولیه
پدر آنگلا کشیش پروتستان و مادرش آموزگار بود . در کودکی در اقدامی عجیب همراه خانواده به آلمان شرقی مهاجرت کردند . مرکل در منطقه روستایی شمال برلین در جمهوری دموکراتیک آلمان رشد کرد. . وقتی او کودک بود از پله بالا رفتن وحشت داشت . در دوران دبیرستان همیشه شاگرد اول بود  و دوست داشت مانند مادرش آموزگار شود اما این آرزو توسط دولت کمونیست آلمان شرقی بر باد رفت.آنگلا فیزیک را در دانشگاه لیپزیگ مطالعه کرد و در سال 1978 دکترای خود را به دست آورد و بعدها به عنوان یک شیمیدان در موسسه مرکزی شیمی فیزیکی آکادمی علوم از سال 1978 تا 1990 کار کرد .در دوران دانشگاه با اولریش مرکل که دانشجوی فیزیک بود ازدواج کرد. ولی  این ازدواج دیری نپایید و در سال 1982 آنها از هم جدا شدند. آنگلا نام خانوادگی همسر اولش را برای خود نگه داشت . می گویند در دوران  زندگی در آلمان شرقی در یک رستوران به کارگری می کرده تا خرج تحصیل خود را بدهد.

اولین صدراعظم زن
پس از سقوط دیوار برلین در سال 1989، مرکل به حزب سیاسی دموکرات مسیحی (CDU) پیوست. پس از آن در کابینه هلموت کوهل به عنوان وزیر امور زنان و جوانان منصوب شد ، سپس به عنوان وزیر محیط زیست و امنیت هسته‌ای خدمت کرد. او پس از شکست کوهل در انتخابات سال 1998، به عنوان دبیر کل CDU نام‌گذاری شد. در سال 2000، مرکل، رهبر حزب انتخاب شد، اما در سال 2002، نامزدی حزب CDU برای صدراعظمی را به ادموند استویبر باخت.
در انتخابات سال 2005، مرکل ،صدر اعظم گرهارد شرودر را شکست داد و تنها با سه کرسی برنده شد و پس از اینکه اتحادیه CDU یک توافق نامه ائتلافی با سوسیال دموکرات‌ها (SPD ) تصویب کرد، اولین صدر اعظم زن آلمان شد. مرکل همچنین نخستین شهروند سابق جمهوری دموکراتیک آلمان است که آلمان متحد را رهبری می‌کند و نخستین زنی است که رهبری آلمان از زمان تبدیل شدن آن به یک دولت مدرن در سال 1871 را در دست دارد. او در سال 2009 در دومین دوره نیز انتخاب شد.

مرکل در اکتبر سال 2013، زمانی که آژانس امنیت ملی ایالات متحده را به ضبط مکالمات تلفن همراهش متهم کرد، در صدر خبرها قرار گرفت. در یک نشست رهبران اروپایی، او ایالات متحده را به سو استفاده از حریم خصوصی متهم کرد و گفت: "جاسوسی در میان دوستان هرگز قابل قبول نیست." مدت کوتاهی پس از آن، در ماه دسامبر 2013، برای سومین دوره سوگند یاد کرد.

چالش راست افراطی
آنجلا مرکل در سال 2017 برای بار چهارم به عنوان صدر اعظم آلمان انتخاب شد. هر چند حزب او CDU اکثریت را در مجلس بوندستاگ دارا بود، راست افراطی آلمان 13 درصد از رأی را به دست آورد تا سومین گروه بزرگ در پارلمان، پس از CDU / CSU و SPD شود. این اولین بار بود که حزب راست افراطی از سال 1961 به بوندساگا وارد می‌شود.
مرکل، پس از انتخابات، گفت: "ما نتیجه‌ی بهتری  را انتظار داشتیم ، این امر واضح است. اتفاق خوب این است که ما قطعاً دولت بعدی را هدایت خواهیم کرد." وی همچنین گفت" به طرفداران AFD که با حل مشکلات، توجه به نگرانی‌ها و همچنین ترس‌هایشان و بالاتر از همه با سیاست خوب" پاسخ خواهیم داد

باوجود چالش‌های قدرتی او در انتخابات ماه سپتامبر ، مرکل رتبه نخست در فهرست سالانه قدرتمندترین زنان جهان برای هفتمین سال متوالی در سال 2017 بدست آورد ،او تا کنون 12 بار موفق به کسب این عنوان شده است.
با این حال، در اواسط ماه نوامبر، هنگامی که تلاش برای تشکیل یک ائتلاف دولتی جدید بود، مشکلات دیگری به وجود آمد. این مشکل با هفته‌ها مذاکره همراه بود. حزب دموکرات آزاد (FDP) ناگهان از گفتگو با CDU / CSU و سبزها، در مورد اختلافات مربوط به مهاجرت و سیاست‌های دیگر، بیرون کشید. این رد شدن ضربه‌ی دیگری به مرکل زد. وی گفته بود حزب او "همچنان مسئولیت این کشور را حتی در چنین وضعیت دشواری می‌پذیرد"

زندگی شخصی
آنگلا در پخت نان و به ویژه کیک آلو مهارت زیادی دارد و دوستانش همیشه از دست پخت او بخاطر سوپ سیب زمینی و رولت گوشت تعریف می کنند و می‌گویند او خیلی پختن آنها را دوست دارد. آشپزی بهانه ایست برای آنگلا که با خانواده وقت گذرانی کند .
آنگلا فرزندی از خود ندارد اما همسر او دو پسر بزرگ از ازدواج قبلی خود دارد. رابطه با همسر دومش یوآخیم زاور همیشه مورد بحث بوده است. یوآخیم زاور به ندرت با مرکل دیده می‌شود و با رسانه‌ها هیچگاه  مصاحبه نمی‌کند. او حتی در سال 2005 در مراسم تحلیف آنگلا مرکل حاضر نشد و ترجیج داد مراسم را از تلویزیون دانشگاه برلین، محل کارش ببیند. در اندک زمان‌هایی که آنها با هم دیده می‌شوند، آنگلا فراموش می‌کند همسرش همراهش است. در سال 2011 وقتی آنها برای شرکت در مراسمی به کاخ سفید رفته بودند مرکل از لیموزین پیاده شد و به سرعت از پله‌ها بالا رفت. مدتی طول کشید تا او یادش بیاید که  یوآخیم زاور را فراموش کرده است. گفته می‌شود  یوآخیم زاور به هیچ عنوان دلش نمی‌خواهد درگیر کارهای همسرش شود و از محافظ و کارهای غیر عادی فراری است. به همین دلیل دوستانش هیچ وقت او را آقای مرکل صدا نمی کنند!

تصویر همسر اول آنجلا مرکل


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر