۱۳۹۹ آبان ۱۲, دوشنبه

رژیم ایران حبیب اسیودربوده در ترکیه و انتقال او به ایران را تأیید کرد

 


ایران بازداشت حبیب اسیود در ترکیه و انتقال او به ایران را تأیید کرد

رئیس کمیته امنیت‌ملی مجلس ایران تایید کرد که سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی ایران حبیب اسیود رئیس سابق «جنبش مبارزه عربی آزادی‌بخش الاحواز» را ربوده و فرد بازداشت شده در حال حاضر در تهران تحت بازجویی قرار دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری خانه ملت، یکشنبه 1 نوامبر 2020 ایران مجتبی ذوالنوری در این باره گفت: «دستگیری رهبر یک گروه اهوازی و انتقال او به تهران، موفقیت بزرگ دیگری برای سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی در کشورمان است».

به گفته او قرار است پس از کسب اطلاعات لازم، انجام بازجویی‌ها و تکمیل پرونده، حبیب اسیود طی دادگاه مجازات شود.

در همین زمینه، مجتبی یوسفی دیگر نماینده مجلس ایران نیز تایید کرد که سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات ایران حبیب اسیود را به تهران منتقل کرده‌اند.

از سوی دیگر، تلویزیون سوئد گزارش داد که وزارت امور خارجه سوئد از آنچه توسط نزدیکان حبیب اسیود، درباره دستگیری او در ترکیه و استردادش به ایران اظهار شده، آگاه است.

بر اساس این گزارش که عصر روز شنبه منتشر شد، «این مرد 47 ساله با تابعیت سوئد به دلیل رهبری و فعالیت استقلال‌طلبانه‌ یک گروه در منطقه‌ای به نام اهواز توسط دولت ایران به مجازات اعدام محکوم شده است.»

در ادامه این گزارش آمده است که وزارت امور خارجه سوئد تایید کرد که از قضیه آگاه است اما در مورد آن توضیحی نمی‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: «سوئد پس از دستگیری یک شهروند سوئدی در استانبول و استرداد وی به ایران، نگران ایجاد اختلافات بین‌المللی است».

بر اساس اعلام تلویزیون سوئد، وزارت امور خارجه این کشور تایید کرد که از پرونده مطلع است اما از اظهارنظر خودداری می‌کند و تمام اطلاعات را از طریق ایمیل با سفارت آنکارا در میان گذاشته است.

هدی هواشمی همسر حبیب اسیود، روز شنبه در مصاحبه‌ای با العربیه تایید کرد که قطر در فریب‌دادن همسرش با ترکیه همکاری کرده و سپس آنکارا او را به اطلاعات ایران تحویل داده است.

روز جمعه، «جنبش مبارزه عربی آزادی‌بخش الاحواز»، از ربودن رئیس سابق این جنبش، حبیب فرج‌الله کعب، معروف به حبیب اسیود، توسط اطلاعات ایران در خاک ترکیه خبر داد.

این جنبش در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسیود پس از یک «فرآیند اغواگری» ربوده شد که در آن یک کشور عربی خلیج بدون نام بردن از این کشور، مشارکت داشت.

با این حال، فعالان اهوازی، از طریق توئیتر، قطر را به همدستی در جلب و ربودن رئیس سابق «جنبش مبارزه عربی آزادی‌بخش الاحواز»، متهم کردند.

پیش‌بینی می‌شود استرداد یک شهروند سوئدی به ایران تأثیر منفی بر روابط اخیر آنکارا با اتحادیه اروپا بگذارد. این پرونده همچنین از همکاری واضح آنکارا با رژیم ایران حکایت دارد که طی سال‌های اخیر عملیات تروریستی خود علیه مخالفان در تبعید، به ویژه در اروپا را شدت بخشیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر