۱۳۹۹ آبان ۱۲, دوشنبه

عبور ترکیه از خطوط قرمز واشنگتن؛ تهدید آنکارا به اعمال تحریم‌های جدید

 


عبور ترکیه از خطوط قرمز واشنگتن؛ تهدید آنکارا به اعمال تحریم‌های جدید



در پی آزمایش سامانه موشکی S-400 روسی خریداری شده توسط ترکیه، که به عنوان گذر از خطوط قرمز واشنگتن قلمداده شده، ایالات متحده آمریکا پنج‌شنبه 29 اکتبر 2020 آنکارا را به اعمال تحریم‌هایی جدید تهدید کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها با تشدید تنش‌ها میان دو کشور و پافشاری آنکارا بر فعال‌سازی سامان دفاع موشکی S-400، آمریکا تاکید کرد که به علت «عبور ترکیه از خطوط قرمز» تعیین شده، تحریم‌هایی جدید علیه آنکارا در راه است.

به گزارش خبرگزاری‌ها یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که خطر اعمال تحریم‌های آمریکایی علیه ترکیه به دلیل آزمایش سامانه موشکی S-400 ساخت روسیه به «حقیقتی جدی» تبدیل شده است.

کلارک کوپر مسئول فروش تسلیحات در وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که «ترکیه علی‌رغم هشدارها همچنان به تلاش برای فعال‌سازی سامانه S-400 روسیه ادامه می‌دهد.»

او همچنین افزود پس از آنکه رئیس‌جمهوری ترکیه هفته گذشته اعلام کرد کشورش در 16 اکتبر سامانه دفاع موشکی ساخت روسیه را آزمایش کرده است، موضوع تحریم‌ این کشور تا حدود زیادی مطرح شده است.

از سویی ایالات متحده آمریکا همچنین خریداری و فعال‌سازی سامانه S-400 از سوی آنکارا را در تناقض با عضویت ترکیه در پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» می‌داند.

کلارک کوپر افزود که آمریکا از سال گذشته به آنکارا ابلاغ کرده که راه‌اندازی سامانه S-400 خریداری شده در سال 2017، از سوی واشنگتن به عنوان خط قرمزی برای آنکارا به شمار می‌رود.

او ضمن بیان‌ این‌که دولت آمریکا کماکان برای «متقاعد کردن ترکیه برای عدم فعال‌سازی آن سامانه موشکی» تلاش می‌کند، افزود «به آنکارا توضیح داده بودیم که آزمایش سامانه موشکی S-400 به هیچ عنوان قابل قبول نیست.»

این دیپلمات ارشد در وزارت خارجه آمریکا ضمن تاکید بر این‌که کشورش همچنان از قطع ارتباط با ترکیه اجتناب می‌کند، گفت: «ما همه تلاش‌هایمان را به کار خواهیم گرفت تا ترکیه در اردوگاه غرب بماند». او افزود که «به استثنای روسیه، دور کردن ترکیه به نفع هیچ‌کس نخواهد بود.»

به موجب قانون موسوم به «مقابله با دشمنان آمریکا از طریق اعمال تحریم‌»، ایالات متحده قادر است ترکیه را به دلیل خریداری سامانه دفاع موشکی S400 از روسیه تحریم کند.

طبق این قانون که در سال 2017 صادر شد، هر کشوری که دست به «معاملات بزرگ» خرید اسلحه از دشمنان واشنگتن و از جمله آنها روسیه بزند، از سوی آمریکا مورد تحریم‌ قرار خواهد گرفت.

ایالات متحده سال گذشته در واکنش به دریافت اولین محموله سامانه S-400 توسط آنکارا و به بهانه این‌که سامانه S-400 ممکن است باعث افشای اسرار فناوری‌های به کار رفته در ساخت جنگنده‌های پیش‌رفته آمریکایی شود، مشارکت ترکیه در برنامه ساخت جنگنده‌های پیشرفته‌ آمریکایی نوع F-35 را به حالت تعلیق درآورد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر